موقف يفطس من الضحك ...


ان الفتاة ...هي من النوعية الخجولة لأبعد درجة ... و كانت تخجل أشد الخجل من خطيبها لدرجة أنك لو تقطعها ماتاكلش قدامه و لا تشرب .. !!

بتقول : جاءهم في يوم خطيبها بعد الظهر ( عايز إيه ده في عز الظهر )... و كانت لسه قايمه من النوم ( أكيد الوجه منفخ وعامل خريطة) ...في عطلة نهاية الاسبوع ..... ما خلاهاش تفك ريقها ....الا هو موجود .. خلصت بسرعه بسرعه وماشبعتش طبعا ...

المهم قعد عندهم و لما جا وقت الغداء كل أهلها قامو يتغدو ... فقال لها خطيبها تعالي اتغدي معانا قالت: لا أنا شبعانه لسه فاطرة .. قال لها : عشان خاطري تعالي .. قالت : والله خاطرك على عيني وراسي بس مافيش مكان للاكل مش قادره لاني شبعانه .. ( وهي كانت جعانه بس من كثر الخجل لو تذبحها ما تكلتش قدامه )...

المهم جا العصر و استأذن خطيبها من أهلها أنه ياخذها و يروحو محلات الأثاث و يختارو أثاث شقتهم .. وافقوا الاهل و طلعت البنت معاه و هي ميته من الجوع ... جا ينزلها كوفي شوب ... قالت له : لا مقدرش أشرب كافي . ( و عيونها هتطلع من الجوع نفسها تاكل المحل كله ) .. قال : يابنت الناس تحلي على الأقل قالت : لا والله قبل ما نطلع كنت شاربه كافي و محليه في البيت ( و هي في البيت ماداقتشريحته ).....( و هي من هناك حاسه بدوخه من كثر الجوع نفسها ترجعالبيت ).... لف فيها و لف و لف والبنت ميته من الجوع و زادت زياده قامت تفكربأفغانستان والفقراء و كل شي في دي الساعه خطر على بالها..!!

في محلات الاثاث وهي مش قادره تتحرك و تتكابر مش عيزة تاكل قدامه .... ماقدرتش تمسك نفسها قالت له ياريت نرجع البيت لاني مصدعة قال لها عايز اعزمك على العشاء برا قالت : لا شبعاااااااانه رجعوا البيت لقت أمها عمللهم عشاء وكانت خارجة ... حطتلهم العشا و ماكانش في البيت الا هي وهو بس.. قال لها هتخليني أتعشى لوحدي يعني !؟؟ تعالي تعشي معاي ... قالت له : لا لسه متعشيه (ايه مابيفهمش ؟ بالغصب يعني ). . قالها ازاي لسه متعشيه و انتي طول الوقت معاي ... انحرجت ضحكت وقالت له الظاهر اليوم كثرت من اكل الشيز كيك حليت زياده عن اللزوم احساني مش اقدرش آكل أكثر من كدا ..... مد ايده عشان يأكلها من ايده قالت له : لااا و الله ما اقدرش .. أصر عليها و قال لها : عشان خاطري ..! قالت : مااااا أقدرش .. قال : بس دي اللقمه عشان خاطري بس دي .. قالت : نفسي، بس أحس أني هارجع من كثر ما أنا شبعانه والله نفسي ..... عذرها و قال لها : للدرجة دي شبعانه؟؟ قالت : وأكثر من كدا ..
المهم خلص من العشا و غسل أيده وقال لها : حبيبتي استأذن أنا لازم أمشي ( وهي أول مره تتمنى طلعته بسرعه من كثر ماهي جعانه هلكت المسكينه ) .. قالت له : عادي حبيبي مع السلامة خلينا نشوفك .. الراجل استغرب انها ما عزمتش عليه يقعد ( قام يبصلها و عيونه تطلع و ترجع ).. المهم مشيت معاه لغاية ما طلع من عند الباب ... منكثر الجوع ما قفلتش الباب و راحت تجري على صينية العشا و هي بالمطبخ و قامت تاكل بشراااااااااااهه و هي واقفه ما قدرتش تقعد ..

في هذا الوقت خطيبها نسي مفتاح السياره فرجع و دخل عشان ياخذ مفاتيحه و هو قريبها (ابن عمها).. فحب يسلم عليها و يقول لها أنه رجع ياخذ مفتاح السياره سمع صوت في المطبخ دخل عليها .. وهي من كثر الجوع ماحستش أنه وراها ... وقف وراها مكتف أيدوه و واقف بيبص عليها .. وهي تاكل و تاكل وتاكل بشرااااااهه لغاية ما خلصت ... لسه هتمشي التفتت وراها لقته واقف بيبتسم وببصلها بعينه .. ..

يااااااا الهي هي أصلا خجوله و تخيلو شافها و هي كدا !! قال لها : ليه كدبتي علي و قلتيلي انك شبعانه ؟؟؟ كل ده جوع ؟؟؟؟ البنت كان هيغمى عليها من الاحراج !!

**ان شاء الله تعجبكوا ..

0 Comments:

Post a Comment



رسالة أحدث رسالة أقدم الصفحة الرئيسية